Sweetness in your speech talent in your mind love in your heart peace in your eyes strength in your hands & always victory in your life

Sunday, May 11, 2014

Itulah MAMA

Assalamualaikum wbt.

SELAMAT HARI IBU kepada semua ibu di dunia. Terutama sekali kepada ibuku sendiri . Mama i love youuuuuuuu! mohon mama buka blog ni dan tengok jeritan anak dia kat sini.

Sedikit cerita tentang seorang mama.

Mama masih muda, masih bertenaga, masih kuat dan tabah sepanjang hidup dia. Dia jenis yang ceria, suka gelak ketawa, suka buat orang gelak, dan suka tengok tanyalah ustaz tiap pagi. Hari-hari aku, tak pernah lekang dengan pesanan dari mama. Tiap masa mama pesan 'along, jangan buat itu... jangan buat ini.. buat macam ni... macam tuu... jangan lupa....'. bla bla bla. Aku sampai nak mengantuk dah dengar pesanan tu. Aku dengar, aku ingat. Tapi ingat time tu saja. Lepas tu zupp hilang. Tapi aku tak risau sebab mama pasti akan  berpesan lagi. PASTI. Nasihat mama semua power-power. Semua berguna. Atas diri aku sama ada nak guna atau tak.

Bangga aku ada seorang mama yang sangat penyabar. Tahap kesabaran dia ya allah memang aku respect. Aku sendiri tak boleh nak sabar macam dia. Kerenah anak, kerenah suami, kerenah jiran sebelah, kerenah tukang kutip sampah kat luar rumah. But she's ok with it. Ayat dia,'Tak apa lah nak buat macam mana... , Biar lah dia itu antara dia dengan tuhan....' .Bila mama drive tetiba kereta depan kona tak bagi signal sampai mama break mengejut, mama masih tenang. Aku pulak dah mula turunkan tingkap nak sergah org yang bawak kereta tu takpun tangan aku laju ja tekan hon pat lima nam kali. Tapi mama kata ' haih tak payah buat macam tu dia terlupa lahtu nak bagi signal.... jgn hon, kesian kat orang...' .Aduh! mama why mama why? Aku kadang tention pulak situasi macam ni. Tapi bila fikir-fikir balik betul apa mama cakap. BETUL SANGAT. Tolong sabar.

Doa, solat, mengaji, zikir tak putus-putus mama buat. Tak pernah missed. Itu rutin harian dia. Habis lipat baju lepas tengok tanyalah ustaz, mama terus buat solat dhuha. Berdoa dimurahkan rezeki buat kami sekeluarga. Lepas maghrib mama baca quran. Lepas isyak zikir. 2 hari seminggu mama pi kelas fardhu ain. Tak semua ibu macam mama. Ibu org lain kerja, balik hidang lauk yang beli kat kedai. Penat kerja terus tidur. Tapi mama bukan macam tu. BUKAN. Hari-hari masak walaupun dia kata pening nak fikir nak masuk apa. Untung mama ada suami yang tak kisah , tak cerewet bab makan. Itu abah , tak ada ubi, kayu pun boleh. hehe

Aku jenis yang sensitif. Softhearted la orang kata. Hati mudah tersentuh , mudah sangat! Mewarisi mama perangai ni. Mama walaupun dia sabar, pernah dalam diam dia menagis sendiri. Dia cuba nak sembunyi tapi dia tak pandai sembunyi. Dia menagis sebab ada benda yang buat dia terguris hati. Luluh dia. Aku sedih tengok mama sedih. Even pernah air mata mama keluar sebab aku. Mama merajuk lepastu bermasam muka. Tapi tak lama, lepas dua hari mama akan okay dan mama dulu akan tegur org yang buat dia terasa hati walaupun orang tu belum datang minta maaf kat dia. Ya allah!

Aku beruntung ada seorang ibu sebaik mama.
Aku bersyukur masih memiliki seorang ibu yang aku panggil mama.
Aku tak penah lupa untuk cium dan salam mama tiap hari.
Mama pulak tak pernah lupa baca doa dan tiupkan ubun-ubun kami sebelum keluar ke sekolah dan pi kerja.
Doa mama semoga kami selamat, semoga dipermudahkan urusan harian kami.

Insyallah berkat doa mama, kami sentiasa dilindungi, Amin.

Selamat Hari Ibu buat mama tercinta.



1 comment:

  1. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 76
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete

Kalau rajin komen sikit

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HADIRAH IS A DREAMER NOT A DAYDREAMING PERSON